2009-04-06

Måndags rus

På morgonen var jag på ett möte hos Paff Performance med Peter Nordstrand. Peter skulle presentera vad han hade för tjänster att erbjuda. Det var ett väldigt intressant företag. Dom jobbar med att lösningar till problem, och löser dom på ett kreativt sätt.

Men idag blev det dålig planering. Det är påsklov för grundskolorna. Detta hade jag inte räknat med. Jag hade planerat speltest. Men nu har jag inga barn att spela med. Istället tog jag itu med att ringa runt distributörerna för att se hur dom får tag i sina produkter. Anställer dom designer ifnör projekt? köper dom in idéer? I så fall vilka kontrakt är dom bundna till?
Hjelms Förlag skapar sina egna produkter. Jag vet inte riktigt hur det går till. Men jag ska ringa upp Ivan Hjelms imorgon för att få reda på mer. Serholt säger att dom köper in idéer. Då brukar dom köpa rättigheterna eller skriva på så kallat Royals. Bonnier Utbildning gav mig inte en riktigt bra bild på hur dom fungerar inom denna fråga. Men jag blev hänvisad att ringa in imorgon för att tala med Karolina Danstöm. Jag missade Gleerups telefontid. Men imorgon ringer jag och kollar upp med dom också. Nu vet jag i alla fall om att minst 3 distributörer, är intresserade i att köpa in nya spelidéer.

Jag satte också igång med affärsplanen. Det finns inte mycket att säga om den. Jag skriver den för min egen skull. Det är lätt att glömma bort hur man ska gå till väga för att sälja in produkten, och vad man behöver få reda på mer. Varje projekt där pengar är inblandade, måste ha en affärsplan. Det känns tryggare. Man kan då gå tillbaka och se hur man hade tänkt sig. Dessutom kan man ändra den efterhand. Jag har dessutom pillat lite i min portfolio

Imorgon ska jag; dra iväg några samtal, försöka lösa problemet med speltest, skriva på affärsplanen och förbereda bättre frågor inför speltestet.

No comments:

Post a Comment