2009-04-20

Speldagen med barn

Idag blev det speltest. Barn är en väldigt speciell målgrupp att jobba med. Detta fick jag se idag. Barn har riktigt svårt att sitta still. Det blir då viktigt att spelrundorna går snabbt, och när dom väntar på sin tur så har dom något att göra. Annars sitter dom och skramlar och sjunger. Att använda riktiga mynt var inte heller en sån bra ide. Detta kommer jag att byta ut till pappersmyt vid slutprodukten. matte-frågorna var helt ok. Jag testade spelet med både första och andra klassera. Överaskande nog var första-klassarna bättre på frågorna än andra-klassarna. Jag tänker nästa gång prova med att barnen får spela i lag. Detta kan maximera effekten av att dom visar för varandra, hur dom tänker. Dessutom blir inte någon uthängd om dom inte kan svaret på en fråga.

Barnen tyckte att spelet var OK, och det är väldigt bra resultat, nu när spelet är i beta. Det betyder att jag är på rätt spår. Nya regler är skrivna och imorgon ska jag ringa för att boka ett till speltest. Jag behöver dessutom skriva fler matte-frågor. 50 frågor är inte nog för en slutprodukt.

Jag letar nu efter illustratörer. Är det någon som är intresserad att illustrera ett barnspel. Eller känner någon som skulle vara intresserad, är det bara att kontakta mig.

No comments:

Post a Comment